I den analoga tiden när man hittade något riktigt bra i tidningen ringade man in det och kanske satte det i en pärm. Den som skickat ut budskapet fick aldrig veta något om hur många inringade annonser och artiklar som fanns, men så är det inte längre idag med sociala media. Dagens, veckan och troligtvis årets bästa nyhet för oss som jobbar med handel över flera försäljningskanaler är att Storm Commerce och Jetshop blir ett och därmed också Sveriges med råge största leverantör av e-handel som SaaS-tjänster. Att man gillar det syns när man ser hur många som gillar och gratuleras på deras postningar i sociala media.
Jag jobbar på dagarna med att möta kunder som ska vidareutveckla sin verksamhet. Många ska nå ut över flera länder, utöka sina produktsortiment, öka sin försäljning eller kanske behöver bryta sig loss från gammal teknik till förmån för ny teknik. Har under många år nu arbetat med det som kallas för "Headless Commerce" där man jobbar API-baserat och får bygga applikationen ovanpå e-handelslösningen för att passa den verksamheten som ska använda den så väl som möjligt.
Varför vi jobbar med Storm
Teknik från Jolix har använts i många projekt för att göra det lättare att koppla upp sig mot Storm och fokusera på vad man vill kunna göra med framsidan och hur man kan göra det enklare att kommunicera med undersidan av Storm. När vi började det arbetet med att bygga det lagret av programkod var målet att hitta ett sätt att prata produktinformation, priser, lagersaldon, kundvagnar, kunder och försäljningsdokument på samma sätt oavsett vilken teknik man använder på undersidan, backend, och vilken teknik som används för det vi kallar för frontend. När vi utvecklade den tekniken tittade vi noga på hur olika e-handelslösningar fungerar och hur de passar ihop med andra system som t.ex. affärssystem, prissystem och PIM-system för att hantera produktinformation.
Vi har sedan vi lärde känna personerna bakom Storm att detta är ett gäng som verkligen kan det här med e-handel och hur man genom att själva ha kommit från e-handel byggt en lösning som passar e-handlare. Det matchar oss på Jolix perfekt, då vi som en del i vår verksamhet driver en äkta e-handel och fysisk butik med det enda syftet att kunna och förstå våra kunders verksamhet genom att själva leva med den. Därför har det varit naturligt att vi gärna jobbat med Storm då det är en helt fantastisk lösning när man behöver kunna göra det där lilla extra som skapar förutsättningar att sticka ut i mängden och skapa ett slutresultat som snabbt betalar sig själv genom den ökade försäljningen plattformsbytet ger.
Det som också sticker ut som något helt ovärderligt när man jobbar med gänget på Storm är den erfarenhet de har med sig som man får med sig in i projekten. Man får inte bara en teknik, man får med sig en hel panel av experter som varit med för att konstruera in sina smartaste och bästa tips in i en programvara.
SEBC
De senate åren, bortsett från pandemiåret har vi varit flitiga deltagare i Göteborg när Jetshop arrangerar sitt e-handelsevent SEBC. Vi har låtit oss inspireras av hur Jetshop över åren utvecklats och hur man gått mot att vara API-baserad i stället och hur man haft målet att på detta bygga den snabbaste frontend som går att göra baserat på tekniker som ligger i framkant för användarupplevelsen. Med detta i målbilden var det oerhört spännande att få se när de första sajterna lanserades ovanpå den nya tekniken. Man fick höra hur man resonerat och vilka utmaningar man stött på längs vägen. Även för oss som inte jobbat med Jetshop var det väldigt spännande att ta del av detta.
Att få prata med kunder som använder Jetshop och partners som jobbar med Jetshop så har vi blivit allt mer sugna på att lära oss mer om plattformen. Vi har sett att man jobbat mycket med att få med fler teknikpartners så att det ska bli lättare att få lösningen att passa in i en befintlig lösning där man kanske redan har PIM-system, valt ett ERP nyligen och är van att jobba med t.ex. dropshipment och har växande sortiment. Detta i kombination med den API-baserade lösningen har gjort oss väldigt nyfikna på att lära oss mer och kanske få möjlighet att införa lösningen hos våra kunder.
Jetshop och Storm tillsammans
Världen där ute är full av konkurrens av leverantörer och programvaror som vill in på den svenska marknaden. Vi som jobbar med handel vet att tekniken för handel såklart fungerar ungefär likadant över hela världen, men att det finns stora kulturella skillnader bland dem som handlar på nätet och för detta räcker det inte med att kunna genomföra en transaktion, man behöver även se till att man blir så nöjd som möjligt med sitt köp. Med dessa två bolag som får gemensamma resurser att förbättra båda plattformarna med smak från varandra kommer att skapa ett bolag med erbjudande som passar från en växande startup till ett globalt företag som säljer internationellt till både slutkunder och företag. Framtidens stora företag är dagens små företag och genom den kombinerade erfarenheten från dessa båda lag skapar ännu bättre förutsättningar för kunderna att skapa de bästa e-handelslösningarna.
Det som gläldjer mig och gör min värld större är att mina favoriter som byggt den bästa backendlösningen för e-handel på Storm nu kommer jobba ihop med mina förebilder på Jetshop som flyttat fram gränsen för hur man levererar snabb e-handel proppfull med funktioner.
Läs den officiella pressreleasen från Storm Commerce här.
Vill du veta mer?
Vi tycker om att prata hur man får tekniken att göra din verksamhet bättre. För att kunna detta har vi samlat massor med år från försäljning och distribution från verkligheten tillsammans med förmågan att tämja programvaror med vår teknologi. Vill du se hur vi kan göra dina affärer smartare på nätet? Fyll i formuläret så hör vi av oss