Skip to the content

Gör praktik hos en e-handlare

Ett av de absolut bästa sätten att få en känsla för vad e-handel innebär i praktiken är att få chansen att se alla momenten i en riktig e-handelsverksamhet. Hos oss får du möjligheten att göra en dags praktik och vara vår eller våra kollegor för en dag. Det ger er möjligheten att få ställa alla där frågorna som du innan dagen inte visste att du undrade över och får en känsla för de olika momenten som e-handel innebär i praktiken.

Plats och form

Plats: I vår butik på Kungsgatan 26K i Boden
Antal deltagare: 1-3 deltagare
Tidpunkt: Vi hittar en dag och tid när det passar. Vi erbjuder denna tjänst från januari till oktober. 
Pris: Vi anpassar upplägget efter era önskemål och priset kan då variera beroende på innehåll och antal deltagare.  

Er guide och vägledare längs vägen är Ulrika som kan allt som man behöver veta om e-handel i verkligheten. Fredrik kommer att vara ett stöd i de teoretiska delarna av dagen. 

Boka och ställ frågor hos oss på info@jolix.se

En dag som e-handlare

Du som ska arbeta med e-handel och är konsult, blivande e-handlare, designer, arbetar på marknadsavdelningen eller IT som skulle vilja veta allt om vilka moment som ingår i en e-handelsverksamhet. Genom att besöka oss får du en vandring kring alla de olika delarna som ingår i en e-handlares vardag. 

Vår fördel att vara Jolix AB är att vi har ett äkta multikanal-labb som heter pålyset.se där vi har en möjlighet att studera multikanalhandel i vår egen verksamhet. Det är också därför vi är intresserade av att testa olika verktyg och funktioner som gör livet som e-handlare lättare och som får känslan av riktig omnikanal att bli starkare.

Du kommer att få följa med i några av våra huvudprocesser:

  • En rundvandring i ERP-systemet med vilken typ av stöd vi får av systemet
  • Arbete i ERP-systemet med att planera dagens lagerarbete och hur vi lägger upp strategierna för att få ett optimalt flöde utifrån dagens förutsättningar
  • Plocka varor ute på lagret. Här går vi igenom hur man lägger upp ett lager med namngivningar av hyllor och hur man säkerställer kvalité i lagerplockningarna.
  • Packa paket vid packstation. Här tittar vi på hur man kan kvalitetssäkra utleveranserna med streckkodsläsare och stöd av bilder som vi använder så att även den som inte känner till produkterna sedan tidigare kan utföra arbetet. 
  • Utleverans och frakt. Vi går igenom hur olika fraktalternativ fungerar och hur det fungerar med vikt, volymvikt och olika gränsvärden för vanliga brytgränser för fraktkostnader. 

För att skapa en känsla av multikanalhandel går vi igenom några moment med butiken:

  • Hur man kan använda nätbutiken som en känna till kunskap för den egna personalen
  • Hur man tar tillvara på erfarenheten från de som arbetar i verksamheten och får in denna kunskap i sin e-handel
  • Hur butikskassa och nätbutik samverkar
  • Hur man kan arbeta med sökning och produktrekommendationer

Hur man arbetar i ett PIM-system

  • Vi anser såklart att information till kunderna ska vara densamma oavsett i vilken kanal som de får tillgång till informationen. Därför får du en inblick i hur vi använder vårt PIM-system (Product Information Management) för att berika våra produkter. 
  • Hur vi prioriterar vilka produkter vi ska arbeta vidare med. 
  • Hur man kan resonera med vilka kanaler produkter är tillgängliga till försäljning

ERP-systemet

  • Vi tittar närmare på ERP-systemet och de flöden som ligger till grund för e-handeln.
  • Lagerhantering i ERP-systemet
  • Inköp i ERP-systemet
  • Försäljning och fakturering i ERP-systemet

Sälja på nätet

  • Olika sätt att nå ut med det man säljer på nätet. Vi tittar på några strategier för att få ut sina produkter på nätet.
  • Annonsering via betalda klick
  • Annonsering via budgivning och Machine Learning
  • Sökmotoroptimering och organisk trafik

Systemen vi arbetar i

Du kommer att få en inblick i några av de system vi själva använder då vi använder dessa som exempel under dagen. Du kommer att få se hur de fungerar och stödjer vår verksamhet. 

  • ERP-systemet Business Central (fd NAV) från Microsoft
  • Storm Commerce som PIM och headless e-handelsmotor
  • Sitecore XP som CMS
  • Rekommendationsmotor clerk.io
  • Annonsering med Google Shopping
  • Frakthantering med Unifaun Online

 

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Kungsgatan 26K
96134 BODEN
0921-360 350