Skip to the content

Gammalt möter nytt i symbios

Gammalt, nytt - Båda behöver varandra

Digitalisering. Ett utnött ord, med påtaglig och aktuell mening

Digitalsering är egentligen ett ganska utnött ord. Men för många har det nog aktualiserats med röda utropstecken och understrykning, på grund av Pandemin, Corona, Covid19 eller vad vi vill kalla det. Alla behöver kanske inte en E-handel, E-butik, Webshop. Åtminstone inte fullskaligt. Namnen är många. Betyder det egentligen samma sak ? För oss är det en skillnad som vi gärna förklarar närmare. Att nå ut digitalt och att arbeta digitalt är avgörande. Egentligen inte för framtiden. Utan nu eller egentligen i går.

"Den gamle och havet", eller huvudstupa in i verkligheten?

Jag är 51 år. Har faktiskt känt mig ganska digital. Jag menar, jag gejmade ju hejvilt med början då Rainbow 6 kom ut. Något jag saknar rent emotionellt men inte i praktiken. Jag har ju också jobbat med digitala affärssystem (Det första dosbaserat). Jag har ju mailat och så. Skickat sms. Även försökt mig på CRM. Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram osv. Det är ju ganska digitalt. När jag började på Jolix så var det för att jag kände en oerhörd kraft i människorna bakom. Jag hade egentligen ingen aning vad jag gav mig in på. Vi gör allt digitalt. Men också väldigt analogt. I en i mina ögon fantastisk symbios

Skomakarens barn

För att kunna vara trovärdiga, få kunskapen att vägleda våra kunder, så använder vi egentligen alldeles för många digitala verktyg och applikationer. Vi använder också vår egen verksamhet, vår butik och nätbutik som testlabb. Jag skall erkänna att jag var väldigt kritisk i början. Mina första tankar var att vi måste ju rationalisera bort åtminstone hälften av alla digitala verktyg och applikationer !? Tills jag insåg att det finns en påtaglig och hållbar tanke bakom. Det innebär förvisso att vi internt jobbar lite yvigare än vad vi skulle kunna. Vi är ett kunskapsföretag i botten. Vi vill gärna dela med oss så mycket vi kan

Är det svårt att bli mer eller helt digital i verksamheten? 

Som med alla förändring så innebär det initialt mycket jobb och gråa hår. Men resultatet gör det absolut värt det. Jag är ett levande exempel på att alla kan göra det. Det viktiga är att man gör det utan att tappa sin analoga identitet. Den skall vara med hela vägen och vara en del av digitaliseringen. Det digitala är endast ett verktyg för att bli effektivare i en digital värld och att bli bättre på att kommunicera digitalt. Det behöver inte alltid innebära att man måste ta världsherravälde på nätet. Man börjar i det lilla och växer in i det. Vi hjälper gärna till! 

Boka ett kravlöst möte med oss!

Vi tar oss gärna tid för ett möte, då vi ser om det finns något vi kan hjälpa till med. Passar vi och våra tankar i hop med dina/era så finns det absolut fördelar med ett samarbete. 

Kontakt: erik@jolix.se

 

 

 

 

 

Om författaren

Erik Jakobsson

Efter över 25 år i kontorsvarubranschen har jag nu sadlat om. Min styrka är främst försäljning B2B. Men egentligen allt som rör relationer och nätverkande och handel i allmänhet Jag kan också vara lite klurig och idérik inom de flesta områden. Problemlösare med driv och energi. 

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Ugglegatan 9
96173 BODEN
0921-360 350