Skip to the content

Nu har vi stängt vår fysiska butik

När jag startade Jolix var det med ett mål att kunna jobba med kunskap kring handel i flera försäljningskanaler. Det innebar att man behövde skaffa kunskapen som man inte får bara genom att själv jobba med kunder som i sin tur jobbar med försäljning. Några år före det att Jolix startade fanns redan den lilla belysningsaffären pålyset.se som ett hobbyprojekt från 2011. För att kunna lösa de utmaningar som är relaterade till att en och samma kund möter en butik i flera olika försäljningskanaler behövde vi skaffa egen erfarenhet av detta och vad då bättre än att starta en butik relaterad till pålyset.se.

Starten av den lilla butiken

Vi började väldigt litet med en liten butik knappt större än ett hål i väggen med en total yta på knappt 80 kvadratmeter. Det var en stor övning för någon som mig som aldrig tidigare drivit butik att skaffa lokal, butiksinredning, teknikstöd, säkerhet och ett utökat antal leverantörer. Butiken öppnade mitt i ett vägarbete som mer eller mindre stängde av en del av staden med ett långt hål som kom att påverka vår öppning med att man inte kunde köra bil förbi butiken och fick ta sig dit till fots. 

Det visade sig att man såg ett behov av oss i staden och butiken började gå lite hyggligt med sina begränsade öppettider där vi hade öppet 13-16 på vardagar för att kunna bemanna butiken med mig själv. Att jobba som konsult och ständigt bli avbruten med att sälja lampor och belysning blev snabbt inte möjligt, så jag skaffade min förste anställde i firman. 

Konsultjobbet rullade på riktigt bra och det fanns goda möjligheter att ta in fler uppdrag, bara det att på 80 kvadratmeter med konsulter, butikspersonal och massor av varor så skulle detta inte vara möjligt.

Flytten till gallerian

Ska man driva butik ska man finnas i centrum, så sa man till mig. Det går inte att driva butik med begränsade öppettider och ett väldigt specialsortiment i Boden. Jag såg då möjligheten att få testa vingarna på om det var så att Boden var redo för att möta en riktig elaffär inne i centrum och det fanns en lämplig lokal i stans galleria Enter på övre plan. Flera butiker hade nyligen lagt ner och det var en period när mycket nytt skulle hända i stan. 

Vi flyttade från våra 80 kvadratmeter till 300 kvadratmeter där vi skulle både jobba med försäljning i butik och konsultverksamheten i ett avgränsat hörn. Vi öppnade i september 2016 och hade gjort upp med hyresvärden om att vi skulle göra ett försök och köra ett år. Vi utökade personalen för att kunna klara gallerians öppettider och ökade samtidigt personalstyrkan på konsultsidan för att trygga företagets intäkter.

Efter den mörka säsongen när allt rullade på rätt bra så blev det ljust ute och man glömde bort oss på övervåningen eftersom de andra lokalerna fortfarande gapade tomma. Sedan började det hända saker, vi fick konsthall, jobbcenter och en ny entré till biblioteket. Det gjorde att vi på övervåningen hade hårda ytor överallt runt omkring oss och det var buller och stress som gjorde att vi ganska snart konstaterade att det inte går att kombinera konsultverksamhet med butik i en galleria. Det låter för mycket och så blir eventuella kunder som får vänta irriterade över att där sitter folk som inte har tid att sälja glödlampor för 25kr som minsann bara kostar 9kr på livsmedelsbutiken innan de slutade sälja dessa där. 

Med den stress och ganska ohållbara arbetssituation som rådde där kombinerat med att man på lokalmarknaden i Boden inte hade något som helst intresse av att köpa våra tjänster. Man kan ju inte köpa datakonsulter av nån som säljer lampor, så var vi tvugna att kraftigt dra ner på kostnader fick i det området minska personalstyrkan då det visade sig att vi varken kunde driva konsultbolag eller butik i en galleria.

Vi bestämde oss ganska snart att detta inte var hållbart och började diskutera flytt med hyresvärden. Vi bestämde oss för att stanna över julen så att gallerian skulle kunna få synas i all sin prakt över julhandeln. 

Återvända till liten butik

I februari 2018 öppnade vi åter i en inte fullt så liten butik. Tiden i gallerian hade skapat rätt stora sår i företagets ekonomi och hela det första året gick i princip ut på att skära kostnader och öka intäkter. Vi var två anställda där en av oss skötte konsultverksamheten och den andra skötte butiken. 

Nätbutiken började rulla på riktigt bra mot slutet av 2018 och vi packade massvis med paket. Vi fick ta in extra personal som hjälpte oss hålla igång butiken och ta hand om de många kunderna som hittade oss.

Under 2019 fortsatte både nätbutik och butik att växa till sig till den grad att det inte längre fanns möjlighet för vår expert på fysisk handel att jobba med konsultverksamheten och jag hade fullt upp med mina uppdrag. Vi insåg åter att nu är det på riktigt så vi investerade lite ny belysning i butiken och jobbade väldigt aktivt med marknadsföring helt digitalt. 

Under 2020 kom pandemin. Vi var snabbt på plats och anpassade oss till de förutsättningar man får under pandemin. Vi hade stängt två dagar per vecka för att kunna jobba med nätbutik och konsultjobb som ger mer pengar än att hålla butiken levande. Vi insåg att vi antingen måste dra ner på något eller gasa. Vi tänkte att när pandemin lite tappar sitt grepp om världen framåt årsskiftet 2021 skulle det nog vara lämpligt att vi stod redo att möta en ökad efterfrågan av både tjänster och produkter vi sålde. 

Så under sensommaren 2020 när vi var tre heltidsanställda som tillsammans med kunder hade stora utmaningar med att ta sig fram i vår lilla butik och det faktum att jag då fick sitta och jobba uppe på lagret. Arbetsmiljön var allt utom bra, men vi kände verkligen hur vi var på gång och gick emot strömmen. Vi satsade och rekryterade även en säljare som skulle hjälpa oss att nå ut på lokalmarknaden, pandemin skulle ju snart börja släppa sitt järngrepp tänkte vi.

Vi hittade en lämplig lokal och en hyresvärd som ville framåt som vi kom överens med om hur vi skulle kunna fortsätta vår expansion. Vid det här läget hade vi dessutom byggt upp en ganska ok kassa som vi skulle kunna använda och komma igång med flytten. Vi valde att flytten skulle ske i mars 2021 som är en av de månader som är allra sämst och skulle ha minst påverkan på affärerna.

Vaccin dröjde. Det kom en tredje våg som skrämde och fick våra butikskunder att stanna hemma. Det fick våra möjliga lokala kunder i Boden att hålla extra hårt i plånboken för nu börjar det bli kämpigt på riktigt. Vi försökte så gott som det gick hålla oss till reglerna för att skydda våra kunder och personalen. 

Konsultverksamheten ökar

Vi kände ändå att nu var vi på gång och började jobba på försäljningen av våra tjänster. Vi erbjöd två studenter från e-handelsutbildningen att göra praktik hos oss och för att de skulle kunna lära sig mycket så blev det bråttom med flytten till de nya lokalerna redan i februari.

Det fanns dock problem med renoveringen av de nya lokalerna. Kostnaderna skenade och vårt upplägg med hyresvärden innebar att hyran och de investeringar vi skulle behöva göra för att ha möjlighet att flytta ökade rätt ordentligt. Vi fick lägga massor av tid som vi skulle lagt på försäljning på rent praktiska saker som det innebär att gå från en liten lokal till att hyra en hel byggnad. 

Vi skalade upp vår organisation och gjorde oss redo för att ta oss an projekten som alla skulle vilja göra när pandemin under våren skulle klinga av i takt med att alla blev vaccinerade. 

Så blev det såklart inte. Vi hade dragit på oss stora kostnader för personal, lokaler och en massa löpande utgifter som man får när man hyr hel byggnad. Vi behövde sälja tjänster för att komma igång och vidare. Vi ägnade massor av tid åt att sälja på lokalmarknaden men här fanns det inte någon som var intresserad av att köpa något av oss, man håller i sina projekt och låter alla dessa bli skjutna på framtiden. 

Vi har vid det här laget en väldigt fin butik med fina skyltfönster och allt som behövs för att driva en riktig elaffär förutom en viktig sak. Kunder. 

Nu är Corona på allvar. Man pratar mutationer och i princip hela vår kundgrupp är då riskgrupp som tar smittan på högsta allvar. Vi vill såklart inte bidra till en ökad smittspridning och väljer då att inte överdrivet mycket locka folk till butiken. Vi har kostnader men inga intäkter alls från den sidan. På nätet rullar det på lite, men högsäsongen för elprylar och belysning är inte när solen tittar fram. 

En bitter strid med facket som ger sig på en liten arbetsgivare lägger ytterligare utgifter på bolaget och vi tappar fart. Fokus går på att identifiera om jag eventuellt begått något misstag och hur detta i så fall kan rättas till utan att det hela blir allt för dyrt. Jag köper in tjänster från jurister och det ser lite mörkt ut, det är lätt som litet företag att bli helt krossad av en stor facklig organisation. Vi lyckas till slut få tips om en expert på arbetsrätt som på några timmar löser det jag betalt jurister hur mycket pengar som helst utan att komma framåt. 

Butiken fortsätter tappa. Hela bolagets fokus som borde ligga på att jobba på vårt tjänsteerbjudande och våra produkter hamnade i stället på hur vi skulle få butiken att kanske någon gång hitta kostnadsneutralt läge.

Vad gör man nu?

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Vi har ett bolag med för mycket jobb inom vissa områden och för lite jobb inom andra områden och där vi har för mycket är våra tjänster väldigt efterfrågade. 

Det är nu ägarfrågan kommer in. Är butiken som fått en väldigt stor del av uppmärksamheten av företaget verkligen det vi är, vi är ju konsultbolaget som har ett labb för att testa omnikanalhandel. Om något inte fungerar fastän man verkligen har försökt, då är man antagligen inte tillräckligt bra på det man gör eller så är man på fel ställe eller vid fel tid. Vi är en specialbutik i tider där det pågår en pandemi. Vi har mer personal än kunder. Vi har aldrig sålt så lite, inte ens i den allra första butiken. Beslutet kom hastigt men nödvändigt. Vi stänger butiken för att kunna fokusera på allt vi lärt oss av omnikanalhandel.

Är Jolix trovärdig kring omnikanalhandel?

Kan ett företag som får lägga ner sin egen butik verkligen betraktas som trovärdiga inom sitt område? Det skulle jag nog säga, det var nämligen så att när vi hamnade in i pandemin fick vi också kontakt med kunder och samarbetspartners som hade kunder som vill satsa sig ur pandemin genom att få bättre koll på sina IT-system och hur dessa sitter ihop med varandra.

Vår fokus har därför flyttats från att ligga på vår egen experimentverksamhet till att ligga på våra kunders verksamheter, precis där den ska vara när man är ett konsultbolag. 

Så genom att lägga ner butiken vänder vi blad, vi tar med oss 10 års erfarenhet av att driva e-handel med fysisk butik i våra projekt för framtiden. Vi har också valt att bryta ut vår programvaruprodukt som gör svåra saker enkelt och okomplicerat genom att fokusera helt på nyttan i stället för tekniken, till ett nytt bolag owlstreet AB. Jolix kommer återgå till att vara ett konsultföretag som är experter på handel och omnikanalhandel.

Som jag alltid brukar säga, så tar det 10 år att skaffa 10 års erfarenhet. Det är inte så många som får lägga 10 år på att träna sin personal i hur handel som våra konsultkunder arbetar i och där vi haft möjlighet att testa otaliga programvaror för att lära känna vad som är goda och mindre goda egenskaper hos system som vi kan rekommendera eller rent avråda från. Vi går ur vår egen avveckling av en försäljningskanal med alla kunskaper om vad som orsakade att vi behövde stänga den.

Vi pratar alltid om budskapet till våra kunder om detta med att fokusera på sin kärnverksamhet. Man ska bli bäst på en sak. Övriga saker som man också behöver göra kan man bli bra på, men man är bäst på huvudsyftet med sin verksamhet.

Jolix framöver

Att vi blir påverkade av detta är såklart självklart. Därför har vi rekryterat en av de LIA-jobbar som gjort sin fem månader långa praktik hos oss och som vi haft möjlighet att lära allt om hur vi tycker att man jobbar med kunder och vilken typ av principer vi använder för att bygga långlivade datasystem som stödjer i huvudsak verksamheten och inte tekniken.

Vi har en helt fantastisk hyresvärd, så vi stannar kvar vårt nya ställe även om vi kanske har lite större lokaler än vad vi behöver just nu, men det ger också alla möjligheter att växa på både produkt- och konsultsidan. Vi har nu gott om plats för rätt många konsulter, utvecklare och projektledare som behövs för att leverera de projekt vi har framför oss. 

Vi kommer satsa väldigt hårt på kunskapsdelen och jobbar nu fram utbildningar, både sådana som man går online med en lärare och utbildningar som man kan ta del av själv på distans med kursmaterial och förinspelat material.

Vi går in och jobbar ännu mer kring att förbättra processerna i hur man kopplar samman datasystem med varandra så att datasystemen till och med gillar varandra och passar bra ihop. 

För att snart kunna erbjuda den utbildning vi jobbar ända sedan innan utbrottet av Covid i början av 2020 på kommer vi behålla vår e-handel kopplad till pålyet.se. Ska man kunna besöka en e-handlare hos oss, ja då måste vi ju vara e-handlare. 

Om författaren

Fredrik Gustavsson

Fredrik är IT-konsult sedan många år tillbaka och arbetar nu främst med lösningar för handel i flera kanaler så som med kunder som säljer både via e-handel, i butik och fler försäljningskanaler. Som oberoende konsult kan Fredrik välja de lösningar som passar varje kund utifrån dess behov.

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Ugglegatan 9
96173 BODEN
0921-360 350