Skip to the content

Fredrik fick diskutera e-handel på NMW Boden Business Park

En gång per år arrangerar NMW Ekonomisk förening några dagar med inspirerande aktiviteter i Norrbotten för att inspirera till utveckling, idéer och projekt kring Boden, Luleå och Piteå. I tisdags morse var det dags för en inspirerande föreläsning med Gustaf Ollas, ICIW där han berättade om sin resa från noll till framgång. Efter hans föreläsning fick Fredrik komma med upp på scenen för att med Gustaf och verksamhetsutvecklaren Rikard från Företagarna diskutera kring digitalt företagande och e-handel.

Boden Business Park och nybygget

Idag är Boden Business Park ett erkänt innovationscenter som idag är fullt med massor av företag inom kunskapssektorn där innovation och nytänkande är en gemensam röd tråd genom verksamheterna. Tack vare det gäng som arbetar där och leder företagsparken framåt får vi regelbundet läsa om nya projekt, företag och etableringar, vilket gör att vi gärna deltar vid de aktiviteter som arrangeras där.

Extra roligt är att man nu börjat använda det helt nya huset som har plats för allt från gym till utbildningar och en imponerande spelindustri och det huset har plats för många deltagare i en stor men ändå gemytlig miljö.

Fredrik fick frågan om att vara med på en paneldiskussion på scen med e-handelsprofilen Gustaf Ollas som startat ICANIWILL, en butik som säljer mode till träningsintresserade som vill ha väl fungerande kläder när man utvecklas med träning.

En imponerande resa

Vi fick ta del av hur ICANIWILL började utifrån Gustafs intresse för träning och hur han med iterativa metoder med planering, genomförande och utvärdering i en cirkel lyckades börja med att sälja kläder via sitt Instagram hemma i köket till hur man med en liten kärntrupp lyckades bygga ett bolag som växte ur tre lokaler på mindre än fyra år och som genom att satsa för fullt lyckades växa med imponerande siffror varje år. 

Vi fick se statistik kring bolagets utveckling och Gustaf berörde just hur svårt det är för bolag att komma förbi den kritiska punkten att överleva i fyra år, något som även hans bolag fick gå igenom, men som de genom en bra tajming lyckades vända en riktigt besvärlig situation till en konkurrensfördel som knöt lojala kunder till sig och som också bäddade för en väldigt kraftig tillväxt under 2019. 

Diskussionen

Efter föredraget kände vi oss som deltagare väldigt inspirerade och fulla av idéer och igenkännande i hans presentation. Då var det dags för Fredrik att tillsammans med Rikard från Företagarna att ta plats på scenen för att diskutera några aktuella frågor som rör digitalisering, e-handel, fysisk handel och företagande i allmänhet. 

Gustaf hade tidigare pratat just om att man måste våga fråga för att få veta något, vilket också Fredrik tyckte var viktigt. Den som inte frågar någon man vill veta något av kommer heller aldrig få veta något och som Gustafs far sagt till honom, så är det värsta man kan få som svar ett nej. 

Vi diskuterade frågor kring hur e-handeln och den fysiska handeln kan mötas och att det handlar om samma kunder fast de väljer att handla i olika kanaler beroende på utbudet på orten och på nätet.

Vi pratade en del om detta med att få trafik till en sida och berörde frågan som Gustaf pratat om just vad det gäller att köpa trafik i form av annonser, att då gäller det att få relevant trafik där så många som möjligt av dem som besöker sidan också blir kunder. Gustaf hade visat på en siffra på en konverteringsgrad på 2%, vilket för många kan vara en rätt bra siffra på andelen besökare som genomför ett köp. Vilken typ av produkt man säljer och till vilken kund man säljer den till har stor betydelse för konverteringsgraden, även hur långt det är från ett första intryck till ett genomfört köp. Man behöver även hålla koll på snittordervärdet för att få ekonomi i hur man skaffar trafik.

Rikard ledde diskussionen på ett väldigt bra sätt och det var väldigt roligt att få prata och ställa några frågor till Gustaf kring vad han står i några frågor som varit viktiga för oss på Jolix AB.

Efter aktiviteten

Det var väldigt trevligt att se vilka deltagare som var med på aktiviteten. Här fanns deltagare dels lokalt från Boden, men många deltagare kom från grannkommunerna, vilket var roligt att se. Att få ta del av en inspirerande föreläsning med många bra tankar tar vi med oss till vår verksamhet.

Vi tar också med oss vetskapen om att alla aktiviteter som vi deltagit på ute hos Boden Business Park har varit väl värt tiden för besöket och det gör att vi framöver kommer välja att prioritera deras aktiviteter ännu högre. 

Något som också var roligt var att det i e-posten efter mötet kom mail från flera av dem som deltagit på eventet som sökte kontakt med mig för följdfrågor och diskussion kring det som sades på scenen.

Stort tack till Malin, Emil, Mattias och alla ni andra på Boden Business Park som bidrar så mycket till att inspirera och väcka idéer, innovationer och projekt.

Stort tack också till NMW som arrangerar dessa aktiviteter under en vecka varje år.

 

Om författaren

Fredrik Gustavsson

Fredrik är IT-konsult sedan många år tillbaka och arbetar nu främst med lösningar för handel i flera kanaler så som med kunder som säljer både via e-handel, i butik och fler försäljningskanaler. Som oberoende konsult kan Fredrik välja de lösningar som passar varje kund utifrån dess behov.

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Kungsgatan 26K
96134 BODEN
0921-360 350