Skip to the content

Hållbarhet präglar vår verksamhet

Året 2020 har präglats av två saker. Klimathotet och Covid. Vi på Jolix AB hade väl kanske både turen och skickligheten att ha förberett oss på hur man kan ta sig framåt i en värld där allt fler börjar vakna upp och förstå hur viktigt det är att lämna en värld åt våra barn som de sedan kan lämna vidare till sina barn. Här är några av de åtgärder vi gjort på Jolix AB för att kunna dra några strån till stacken för att börja jobba mer hållbart.

Datakraften

Som IT-företag använder vi en massa datorer på alla möjliga olika sätt. Här har vi jobbat strategiskt för att kunna hitta lösningar där man behöver så få datorer som möjligt för att använda elströmmen så effektivt som möjligt. 

  • Vi köper om möjligt begagnad utrustning där den passar in. Om det inte behövs det allra senaste kan man lika gärna köpa något där man redan haft miljöpåverkan i tillverkningen. Hälften av våra datorer är begagnade. Vi lärde oss på en föreläsning om hur enorma mängder sopor det blir vid tillverkningen av en enda bärbar dator. 
  • Vi centraliserar datorkraften så mycket som möjligt, så att man kan ha så få servrar som möjligt. 
  • Vi låter våra servrar stå på datacenter som drivs av energi från förnybara källor som t.ex. vattenkraft.
  • Vi är noga med att datorhallarna drar nytta av överskottsvärmen till något nyttigt så att den inte bara släpps ut i luften outnyttjad. 

Vi har till och med startat upp ett webbhotell för att kunna erbjuda en trygg plats för våra kundprojekt att köras under projekttiden så att man kan vara säker på att elströmmen kommer från älven under tiden vi jobbar på projektet. Man kan såklart också stanna kvar och fortsatt vara kund. Datorerna till webbhotellet finns i Boden på datorhallar i Boden så att inte våra maskiner kräver en massa kyla och sånt utan kan samnyttja sådan kyla och ström som redan finns och fungerar.

Resor och möten

Nu har Covid gjort så att resor och fysiska möten minskat kraftigt, men vi hade långt innan detta påbörjat omställningen till att minska resandet för att träffas.

  • Vi har jobbat så mycket som möjligt med digitala kanaler och har sett att man i oväntat många fall kunnat ersätta en resa med flyg med en videokonferens i stället. 
  • Vi har där det varit möjligt valt att resa med tåg i stället för flyg. Både mer bekvämt och mycket mindre utsläpp. 

Butiken

I en butik finns det många förbättringsområden och väldigt många har gjort stora förändringar. Vi började för flera år sedan och har i vårt tycke hunnit rätt långt.

  • Alla plastpåsar är nu borta. Vi använder enbart påsar av papper och uppmanar våra kunder att packa de köpta varorna i egna väskor eller påsar.
  • Våra papperspåsar är tillverkade så att de återgår till kretsloppet snabbare än många andra papperspåsar. Sedan vi aktivt började uppmana att man packar i egen väska eller ryggsäck har vi kraftigt minskat förbrukningen av papperspåsar. 
  • Vi ser till att ta använda ljuskällor och elektronik i retur när man köper något hos oss, så att vi på ett säkert sätt kan se till att dessa sorteras rätt. 
  • Vi tar tillbaka produkter som kunder vill returnera även om man har brutit förpackningen, det gör att dessa produkter som redan är tillverkade kan säljas till någon annan i stället och vi minskar antalet produkter som köps men inte används. 

e-handeln

Inom e-handel finns det väldigt mycket att göra. Det finns stora aktörer som har väldigt lång väg till att bli hållbara och här har många av oss mindre e-handlare kommit långt. 

  • Ingen plast används vid vaddering. Vi använder papper för vaddering och utnyttjar så luft och smarta lösningar för att fixa smarta lösningar med välfyllda paket och säkert packade paket. 
  • Vi använder så små kartonger som möjligt för det vi skickar. Om möjligt skickar vi sådant som går ner i brevlådan för att man inte ska behöva transportera sig till ett utlämningsställe. 
  • Vi försöker göra våra inköp så smarta som möjligt så att man hellre beställer lite större mängd åt gången för att inte behöva köpa lika många transporter. 
  • Vi jobbar aktivt med att välja leverantörer som är bra på att packa och som inte använder onödigt mycket plast. Här kan vi se att minskningen av plastavfall minskat kraftigt sedan vi börjat jobba med detta som ett urval för val av leverantör.
  • Vi jobbar aktivt med att man kan beställa hem med posten när man redan vet vad man ska ha så att man behöver ta bilen till Boden om man kan vänta 2-3 dagar med att få det i brevlådan i stället, brevbäraren kör ändå förbi både oss och kunderna varje dag. 

Lokala samarbeten

När det är möjligt försöker vi välja ett lokalt alternativ till de produkter och tjänster vi behöver köpa. Det gör det möjligt för fler företag att sälja produkter och tjänster till oss. Vi försöker köpa tjänster från andra företag som kanske har det lite tungt just nu i dessa tider med uteblivna kunder. Här väljer vi såklart helst att handla av dem som tänker och arbetar hållbart. 

Hur långt har du kommit?

Vi har hunnit en bit på väg men har redan beslutat oss för en hel massa fler åtgärder vi kan göra, bland annat genom att bli ännu bättre på vår egen återvinning och sortering. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Hoppas att du också kommit igång med dina tankar kring hållbarhet!

 

Om författaren

Fredrik Gustavsson

Fredrik är IT-konsult sedan många år tillbaka och arbetar nu främst med lösningar för handel i flera kanaler så som med kunder som säljer både via e-handel, i butik och fler försäljningskanaler. Som oberoende konsult kan Fredrik välja de lösningar som passar varje kund utifrån dess behov.

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Ugglegatan 9
96173 BODEN
0921-360 350