Skip to the content

Välja huvudlöst system för e-handeln

För mig handlar e-handel om försäljning precis som i vilken annan försäljningskanal som helst. Det viktigaste med försäljning är att kunna presentera det man säljer på ett bra sätt och beroende på vad man säljer så kan man behöva anpassa upplevelsen för att passa kunden så bra som möjligt. Vi ser också att trenden går allt mer mot att man behöver kunna erbjuda allt mer innehåll i en e-handel idag och inte bara en ren produktkatalog.

Vad är headless commerce?

Det finns idag bara några få lösningar på marknaden för headless commerce eller API-baserad e-handel som det ibland också kallas. Tanken är att det inom e-handeln som är gemensamt oavsett bransch och marknad ska kunna användas för att stödja processerna för försäljning i flera kanaler, med flera språk, flera marknader och ibland också flera sortiment med en och samma integration till affärssystem och leverantörer.

Sådant som man hanterar i ett sådant system är t.ex.

  • Produktkatalogen med produktinformation och bilder
  • Sortimenthantering per marknad, målgrupp och kund
  • Kunder och kopplingar till företag
  • Prishantering med prislistor och regler
  • Produkters tillgänglighet per lagerställe inklusive leverantörers lagertillgänglighet
  • Kampanjhantering
  • Integrationer med underliggande system

Vad är skillnaden på en färdig e-handelslösning mot headless?

Om man väljer en renodlad e-handelslösning som innehåller frontend och allt är denna ofta snabbare att komma igång med och man får en möjlighet att utgå från ett antal olika varianter på mallar för att forma sin presentation av produkter och det sätt man ska sälja som matchar lösningens funktionalitet. Det innefattar ofta kategorihantering, produktsidor, filtreringar, sökning, kassa, inloggning och sidor som kunden själv kan hitta uppgifter om t.ex. sina tidigare order. Man har ofta färdiga integrationer till olika ERP-system och kopplingar till ett helt gäng olika funktioner för att jobba med merförsäljning och flöden till externa kanaler.

Det låter ju ganska bra, eller hur?

Jag skulle välja en färdig lösning när:

  • Man säljer på B2C och säljer produkter som passar in i det klassiska tänket med kategorier, produkter och tillbehör
  • Man kan erbjuda samma möjligheter för betalning och leverans för alla kunder
  • Om man jobbar med en eller flera marknader men alla köper från samma sajt även om det är flera språk
  • Kopplingar till merförsäljning kan hanteras med en rekommendationsmotor
  • I de fall där har B2B så handlar det om en enklare prisstruktur

För att lyckas på nätet idag behövs dock något mer än ett standardiserat sätt att presentera sina produkter och att filtrera fram rätt produkt baserat på dess egenskaper och här handlar det om att sälja snöskotrar på ett annat sätt än man säljer plånböcker eller heminredning. Man behöver sticka ut från mängden och kunna försäkra sig om att om man väl fått in besökaren på sin sida så ska man behålla denne där. Det är här skillnaderna börjar komma in med headless mot ett specialiserat e-handelssystem. Det handlar också om att göra processerna mot de bakomliggande systemen så smidig som möjligt så att man kan erbjuda en riktigt bra service mot sina slutkunder.

Jag skulle välja headless när något av dessa punkter gäller för organisationen:

  • Man ska ha en effektiv hantering över hela organisationen där man använder sina system till det är
  • Så snart man jobbar med B2B i någon form och behöver hantera olika priser och/eller sortiment
  • När man ska kombinera försäljning från eget lager med crossdocking eller dropshipment
  • Om man säljer på flera olika marknader med t.ex. olika betalningsleverantörer eller transportörer och där man har verksamhet i de olika marknaderna
  • När det behövs flera olika sätt att jobba med tillbehör och merförsäljning där en rekommendationsmotor inte räcker till.

Hur blir det med projektet?

Att ge sig in i ett projekt med en API-baserad plattform kräver betydligt mer planering än ett där man monterar in en standardprodukt. Det gäller att vara tydlig med kravställningen då ingenting egentligen är omöjligt, men där man måste bestämma sig tydligt för vad det är man ska lösa i respektive del av lösningen. Man ger sig inte in i en lösning med headless commerce om man tänker sig att göra ett projekt och sedan är allt klart. Med headless jobbar man iterativt och utvecklar sin lösning i den riktning som verksamheten utvecklas. Första leveransen från projektet kan därför med fördel vara en så kallad MVP, minimum viable product, som blir det man sedan iterativt bygger vidare på.

Första leveransen blir ofta tung på integrationerna mot de bakomliggande systemen så att allt med försäljningen kommer att fungera.

Andra leveransen handlar ofta om att vidareutvecka frontendprojektet och lägga på fler funktioner på ytan.

Man tänker sig kanske att ett projekt som man kör med en headlessplattform blir dyrare och större, men här tänker jag mig att man ska välja sin implementationspartner med omsorg. Det gäller att hitta en partner som förstår dina krav och kan omsätta dessa i flöden som man sedan implementerar med teknik.

Den partner man väljer för teknikleveransen har ofta ett gäng som är duktiga på en specifik CMS-plattform som t.ex. Umbraco, Sitecore, Epi eller liknande lösningar. Tekniken för att integrera med det underliggande e-handelssystemet ser ungefär lika ut oavsett vilket CMS man än väljer, så här gäller det mer att partnern ska vara skicklig på e-handel och hur man får den att ta form ovanpå sitt CMS.

I integrationsprojektet ska man få ordning på kopplingar mot de bakomliggande interna systemen, betallösningar, transportlösningar, saldon från lager, integrationer mot leverantörer etc. I ett projekt med en plattform för headless är det ofta detta projekt som blir enklare då leverantörerna av API-baserad e-handel är särskilt skickliga på integrationer. Hur integrationerna ser ut på "underisdan" av en e-handellösning har förvånansvärt stora likheter mellan om man säljer lampor eller reservdelar till skogsmaskiner.

Hur kan Jolix hjälpa till?

Vi som jobbar på Jolix har lång erfarenhet av handel i flera kanaler, lösningar för produktionformation, integrationer och hur man får projekt att lyckas. Vi lever som vi lär och använder därför i vår egen multikanalhandel en e-handelslösning som är headless, Storm Commerce. Vi finns här för att hjälpa till att sprida kunskap och erfarenheter av hur du kan lyckas bättre med din e-handel genom att välja en lösning för framtiden.

Om författaren

Fredrik Gustavsson

Fredrik är IT-konsult sedan många år tillbaka och arbetar nu främst med lösningar för handel i flera kanaler så som med kunder som säljer både via e-handel, i butik och fler försäljningskanaler. Som oberoende konsult kan Fredrik välja de lösningar som passar varje kund utifrån dess behov.

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Kungsgatan 26K
96134 BODEN
0921-360 350