Skip to the content

Fysisk handel och näthandel i fokus på SEBC 2019

Jetshop arrangerar i år igen SEBC 2019

Jakten på de mest inspirerande eventen att åka på handlar mycket om vilka talare arrangörerna lyckats locka till sig, för event är det ingen brist på i maj. Vi valde i år igen, för andra året, att åka till Göteborg och SEBC 2019 som arrangeras av Jetshop. Såklart många av deras kunder på plats, men då man har en mycket hög kvalité på arrangemanget lockas många av oss som inte är kunder dit också. 

Handel på nätet och fysisk handel

I år fanns det många talare som pratade om hur man får ut det bästa av både fysisk handel och näthandel. Man talade mycket om butiksdöden som drabbar allt fler stadskärnor och hur man nu ser att allt fler butiker som börjat på nätet nu upptäcker den fysiska butikens fördelar. 

Alexander Bard pratade om framtiden

Alexander Bard var en av föreläsarna som talade om framtidens handel. Har inte hört honom live tidigare och det var mycket inspirerande att höra honom prata. Han använde whiteboard då man bara kan ta bilder på den tid som redan varit. Det fanns många bra tankar kring hur digitaliseringen påverkar hela samhället och hur man antingen kan välja att följa med den, eller att försöka kämpa emot den så länge man orkar. 

Vi fick möjlighet att höra och bli inspirerade av Charlotte Nordén, VD på Cellbes om hur man vänt ett företag som hade dalande försäljning och allt färre kunder till ett företag där man är stolt över sin målgrupp och verkligen känner den. Man lyckas dessutom förmedla detta till kunderna och ser till att erbjuda precis det som målgruppen vill köpa. 

Alla talare under den första dagen var överens om att fysisk handel kommer att finnas kvar, om än inte exakt som den ser ut idag. Vi kommer inte kunna blunda för digitaliseringen och hur de nya kunderna förväntar sig kunna handla. För att möta dem måste man anpassa sig och fungera så som de förväntar sig att man ska fungera när man har fysisk handel.

Det vi, som ju driver både nätbutik och fysisk handel, upplevde som väldigt positivt var att vi redan arbetar så som de flesta talare var överens om att man bör arbeta. Detta gjorde oss väldigt stolta då vi ju arbetar med handel i flera kanaler och då är det bra att höra att vi verkar arbeta i rätt riktning. 

Hållbarhet och klimatet

Att vi måste ändra vårt sätt att konsumera är helt uppenbart. Att fortsätta leva i ett slit- och slängsamhälle går inte längre och det måste gå fort. Här var också alla talare överens om att detta måste ske snabbt men att man måste titta på många aspekter i hållbarhet. Det är kanske lätt att fastna på att det är transporten från butik ut till slutkunden som är problemet, när en betydligt större del av utmaningen ligger i tillverkningen av produkterna.

För att återknyta till den konferens vi var på tidigare i maj kring blockkedjan så blir det ännu mer uppenbart hur viktigt det kommer bli att kunna spåra produkters ursprung och de led materialen passerar på vägen så att man kan välja sådant där det finns ett hållbarhetstänk i hela kedjan.

Ett exempel som man pratade om var att det för att tillverka en enda bärbar dator blir avfall på närmare 1500kg då fokus på tillverkningen ligger på primärt pris och inte på hållbarhet. 

Åsa Axelsson, Polarn och Pyret

Åsa Axelsson från Polarn och Pyret hade så många bra exempel på hur man arbetar med hållbarhet där och att deras produkter är gjorda med meningen om minst tre barn i varje plagg. Det finns även en väldigt stor andrahandsmarknad på deras produkter, vilket visar på att man lyckats. 

Även inom detta område kunde vi känna oss rätt glada över det sätt vi redan arbetar. Vi behöver däremot bli betydligt bättre att berätta för våra kunder om det arbete vi gör med hållbarhetstänket i vår egen verksamhet och förhoppningsvis kan få andra att följa efter. 

Påverkan utifrån - handelskrig

Fredrik Reinfeldt talade om vad som händer i världen

Fredrik Reinfeldt talade under rubriken Svensk digital handel i en värld med handelskrig. Han är en mycket bra talare som på ett väldigt bra sätt förklarade vad som händer i världen främst med det som sker mellan USA och Kina och hur de tullar man nu bygger upp från USA redan skapat stora utmaningar för många företag och det är något som vi i Sverige redan märker av i form av varubrist och kraftigt stigande priser. 

Det man under så många år arbetat på att bygga upp med en global värld i utveckling har rubbats av de politiska tankar som nu kommer in allt fler länder. Mycket aktuellt nu när det är valtider i Europa. 

Hur lojala är dina kunder?

Anita Radon, Södertörns högskola

Under fredagen handlade det ena av de två spåren om handel i flera kanaler. Flera av föredragen handlade då om lojalitet och lojala kunder. Ett av de absolut bästa föredragen på hela SEBC 2019 var det som Anita Radon, PHD på Södertörns högskola Hon hade så många bra och konkreta exempel på hur kunderna tänker och agerar och kring vem man är lojal med. Det gav oss mycket att tänka på över var kundernas egentliga lojalitet ligger. Hon var så bra att jag inte ens kan sammanfatta allt det kloka hon sa, så får du möjligheten att höra henne prata, ta då chansen!

Säljarnas roll i butiken förändras

Bradley Coyne, Sitoo

Ett inspirerande föredrag kring hur man allt mer lär kunderna att göra arbetet i kassan själva fick vi höra när Bradley Coyne, Sitoo, berättade om resan man gjort med Sitoo hos Lagerhaus där man infört självutcheckning och där personalens uppgift blivit att hjälpa kunderna ute på golvet och därigenom öka försäljningen genom en bättre service. 

Vi passade på att titta på deras kassasystem och det är helt klart så att trenden går mot att man i en värld av mobila betalningar inte längre behöver ha en kassa så som man alltid haft den i den fysiska handeln. Genom att ha kassaregistret med sig i en läsplatta med streckkodsläsare och mobila betalsätt som Klarna och Swish samt kvitton som går helt digitalt, så kan man lika gärna stå vid en avdelning och sköta både försäljning och ta betalt där kunderna befinner sig. 

Vi tog väldigt mycket intryck av detta och kommer nog att överväga att börja jobba på det viset när tekniken mognat lite till. Vi håller just nu på att byta ERP-system och kassasystem, men det får bli ett steg på vägen tills vi tar klivet mot att vara helt mobila i butiken. 

Tack för i år Jetshop och SEBC

Arrangemanget är väldigt väl genomfört med bra utställare och mycket bra och inspirerande föredrag. Vi är väldigt nöjda för att vi valde SEBC även i år och kommer troligtvis att välja det även nästa år. 

Extra trevligt var att vi träffade på flera av våra leverantörer som utställare och bland de övriga deltagarna. Man blir glad över hur många som vid det här laget som känner till vår butik pålyset.se och även oss som jobbar på Jolix AB. Vi träffade även på andra från Norrbotten som tagit sig ända ner till Göteborg. 

Om författaren

Fredrik Gustavsson

Fredrik är IT-konsult sedan många år tillbaka och arbetar nu främst med lösningar för handel i flera kanaler så som med kunder som säljer både via e-handel, i butik och fler försäljningskanaler. Som oberoende konsult kan Fredrik välja de lösningar som passar varje kund utifrån dess behov.

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Kungsgatan 26K
96134 BODEN
0921-360 350