Skip to the content

Sälj via EDI med punchout till stora organisationer

När du ska sälja ur ditt sortiment till stora organisationer som gör sina inköp via inköpssystem och vill skicka in order via EDI finns det ett väldigt smidigt sätt att hantera sina kataloger genom att erbjuda en lösning med punchout där kunden förbereder sitt inköp i din e-handel och sedan när de gör sin beställning skickas detta till inköpssystemet i stället för i din vanliga kassa. Därefter kommer ordern via EDI. Bland de olika teknikerna som finns ska vi här titta på hur man använder standarden som heter OCI. 

Vad är OCI?

OCI står för Open Catalog Interface och är en av de två lite större standarderna som är vanliga när man ska kunna göra inköp från en leverantör utan att för den delen behöva ha hela leverantörens katalog i inköpssystemet. Man loggar som inköpande kund in i leverantörens e-handel, gör sina inköp och sedan skickas varukorgen tillbaka till inköpssystemet. Det är relativt lätt att införa och gör att man slipper underhålla priser och kataloger i inköpssystemet. 

Flödet för en order

Allt börjar i inköpssystemet. Här har man avtalat vilka leverantörer man kan handla varor från. I vissa organisationer är det väldigt strikt och man får bara köpa vissa delar av en leverantörs sortiment, medan i andra organisationer får man möjlighet att köpa från hela leverantörens sortiment. När man valt leverantör att handla från kommer man att fortsätta ut från inköpssystemet och vidare till leverantören.

Kunden loggas in hos leverantören med inloggningsuppgifter man kommit överens om. Dessa uppgifter postas till leverantörens e-handel tillsammans med en länk dit varukorgen ska postas tillbaka. Man kan också skicka med extra uppgifter som t.ex. vilken version av OCI man använder. 

Kunden kommer till leverantörens e-handel. Om man avtalat om ett kundunikt sortiment får man ofta välja bland något av följande alternativ när man loggar in på leverantörens e-handel:

  • Se hela sortimentet, alla priser är de avtalade priserna
  • Se det avtalade sortimentet via en kundunik navigering där man hittar alla produkter man har avtal kring inköp av. 
  • Se enbart det avtalade sortimentet. 

Som handlare vill man såklart växa hos sina kunder och därför brukar en hybrid mellan att kunden ser sitt avtalade sortiment men också kan ta del av hela sortimentet.

Kunden lägger sedan artiklar i varukorgen precis som vilken kund som helst. I varukorgen ser man de avtalade kundunika priserna. 

I stället för den vanliga kassan kommer man till en sida där man i stället för att genomföra ett köp skickar ordern till inköpssystemet. Då kommer den inloggade användarens webbläsare posta in sin varukorg från e-handeln hos leverantören tillbaka till inköpssystemet. Denna varukorg kommer då att innehålla ungefär det här:

  • Artikelnummer
  • Antal beställa
  • Enhet på det man beställt (st, kg, m, frp etc)
  • Beskrivning av den beställda artikeln
  • Pris per enhet
  • Klassificeringskod UNSPSC
  • Beräknad leveranstid i dagar

Varukorgen tas sedan emot i inköpssystemet och då finns aktuella priser, benämningar och annat från leverantören färdigt i en förberedd inköpsorder. Om ordern behöver attesteras kommer ett internt flöde i inköpssystemet att aktieras innan ordern kan skickas vidare i flödet. 

En EDI-order skapas i inköpssystemet och skickas till leverantörens affärssystem. Här finns alla uppgifter om köparen och dit produkterna ska levereras inklusive alla kontaktuppgifter som behövs för att skapa en leverans ut till kunden. Det är också först här som man reserverar varorna från lagret, då det kan vara en viss fördröjning om det finns ett attestflöde inblandat i själva inköpsordern.

Vad gör Jolix?

Jolix AB arbetar som konsulter inom multikanalhandel. Vi har levererat lösningar till våra kunder som gör det möjligt för dem att sälja till större organisationer som vill köpa via EDI men som också vill erbjuda en riktigt bra upplevelse för inköparna. 

Själva använder vi e-handel från Storm Commerce och när vårt byte av affärsystem är klart till NAV kommer vi börja erbjuda punchout via OCI till våra större avtalskunder. 

 

 

 

Om författaren

Fredrik Gustavsson

Fredrik är IT-konsult sedan många år tillbaka och arbetar nu främst med lösningar för handel i flera kanaler så som med kunder som säljer både via e-handel, i butik och fler försäljningskanaler. Som oberoende konsult kan Fredrik välja de lösningar som passar varje kund utifrån dess behov.

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Kungsgatan 26K
96134 BODEN
0921-360 350