Skip to the content

Välkommen till den nya Jolixwebben

Så har tiden kommit, den sida vi bara snabbt kastade ihop för att ha något att visa på nätet när bolaget startade som en sammanslagning av två bolag blev kvar. Den överlevde i fyra år och knappt några uppdateringar lyckades vi komma ihåg att göra. Nu har stunden kommit till att ta tag i bloggandet på allvar och då fanns det ett bra tillfälle att uppgradera tekniken lite. 

Hur vi valde CMS

När man ska publicera innehållet på sin sida finns det ett självklart val i form av Wordpress. Det är en lösning man kan installera med knappt ett enda klick på nästan vart och ett av alla webbhotell som finns. Vi driver själva aktivt, eller man kanske ska säga inaktivt, en massa olika sidor baserade på Wordpress. 

För att komma vidare med vår sida och en ambition om att blogga hade det därför varit naturligt att leva vidare med en wordpress, köpa en ny mall och fixa allt med tekniken som behövs fyra år efter den ursprungliga installationen. 

Nu valde vi i stället att titta på alternativ till Wordpress och har allt oftare hört talas om att fler och fler använder Umbraco. Vi jobbar mycket med systemutveckling och e-handelslösningar baserade på .NET och då kändes det naturligt att lära sig ännu mer om ett CMS som kan användas både för en e-handelslösning och för klassisk publicering av innehåll. 

På vår e-handel pålyset.se kör vi ett betydligt större CMS, då vi har behov av personalisering och en massa avancerade funktioner som man bara får om man väljer ett stort CMS och där har vi valt Sitecore. 

Här för vår egen sida gjorde vi valet utifrån dessa kriterier:

  • Lösningen ska gå att köra i en miljö som är anpassad just för den lösningen och där man kan betala någon för att de håller systemet igång medan vi gör annat.
  • Det ska finnas en möjlighet att använda färdiga komponenter som någon annan utvecklat för att bygga upp sidan.
  • Det ska vara enkelt att använda så att vi inte blir begränsade i vår frihet att få ut det skrivna ordet och där vi inte kör fast i vilka shortcodes som ska användas just för att skapa en extra kolumn i en textruta. 
  • Det ska finnas ett utbud av färdiga mallar med allt som behövs för att ha en utgångspunkt att jobba vidare från. 

När vi tittade på dessa kriterier föll valet på Umbraco och Umbraco Cloud för driften av denna. Det gör att vi dessutom har möjlighet att själva utveckla ytterligare funktioner på sidan med de verktyg vi är vana att jobba med. 

Om författaren

Fredrik Gustavsson

Fredrik är IT-konsult sedan många år tillbaka och arbetar nu främst med lösningar för handel i flera kanaler så som med kunder som säljer både via e-handel, i butik och fler försäljningskanaler. Som oberoende konsult kan Fredrik välja de lösningar som passar varje kund utifrån dess behov.

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Ugglegatan 9
96173 BODEN
0921-360 350