Skip to the content

Semesternöjen på datorfronten - en sommarjobbares perspektiv

Hur känns det som sommarvikarie att kliva in i rollen som butiksansvarig och IT-konsult, när den fenomenala duon Ulrika och Fredrik går på semester? Fotspåren som skall fyllas är utan dess like, och kompetensen som bortfaller likaså. Vad kan en sommarjobbare hitta på under säsongens många veckor då ordinarie personal tar sig en välförtjänt paus?

Vem är jag?

 

Jag som skriver detta blogginlägg heter Sigfrid Stjärnholm, och är 20 år gammal. Hemmahörande i Boden, men bor i nuläget i Uppsala där jag pluggar till fysiker på Uppsala Universitet. På somrarna åker jag självfallet upp till Boden för att umgås med familjen och träffa bekanta, men att sommarjobba på Jolix har under de senaste åren även varit en självklarhet för mig. Sommaren 2016 skickade jag ett mail till Fredrik där jag poängterade mitt intresse för datorer samt programmering i allmänhet efter att jag sett en jobbannons till företagets elektronikbutik pålyset i Boden. Detta kom att bli startskottet för en lång resa som fortsätter än idag, och som jag hoppas fortlöper i framtiden.

När jag ser tillbaka på mail-konversationerna från min jobbansökan ser jag tydligt att trots min bristfälliga kunskap inom regelrätt programmering, och att jag endast hade erhållit mina kunskaper genom online-resurser, så kunde Fredrik redan vid det här laget inse att det fanns potential (om än liten) för tillväxt och utveckling. Tack vare hans driv och vilja, samt otaliga lärdom inom IT-världen, kunde Fredrik möjliggöra en inlärningsväg för mig till att kunna jobba som konsult på företaget. Verktygen, resurserna och supporten gavs jag tillhanda, och sedan var det fritt fram för mig att utvecklas och frodas när jag väl fick pröva på programmering i den riktiga världen. Precis som hur en livboj flyter när den kastas ut i vattnet tack vare de smarta konstruktörerna som byggde den, hade Fredrik konstruerat ett ramverk för mig att kunna ”flyta på”.

Trasiga tejphållare, upprustade servrar

Inom företaget arbetar jag såväl med IT-konsultdelen som butiksdelen. Min främsta resurs i den sistnämnda verksamheten är butiksansvarige Ulrika, som är pålysets allt-i-allo. Hon kan lagerplatser för hundratals produkter i huvudet, hon kan minutiöst packa ordrar i sömnen, och hon kan lagersaldot för våra leverantörers mest osedvanliga artiklar. När Ulrika går på semester krävs det av mig att vrida upp hastigheten för att hinna med att packa ordrar från nätbutiken, hjälpa kunder i butiken, svara på telefonsamtal, ta emot leveranser och reparera en och annan armatur. I butiken finns det mycket att göra, och ibland händer det att det går lite för fort. Ovan är ett praktexempel - vår käre tejprullehållare fick nog, efter ett stort antal packade paket. Som tur är har vi alltid minst två upplagor av våra viktigaste verktyg, däribland tejprullehållare, så något stopp i paketfabriken blev det minsann inte.

IT-konsulteri

På Jolix kör vi med konceptet Äntligen måndag, och den känslan har innerligt funnits denna sommar. Att få arbeta med flertalet kunder med alla möjliga olika projekt ger ett varierat uppdragsflöde för varje dag som går. Inom ett projekt med vår lokala kund TeamTools, där vi bland annat tar fram en smidig lösning till kassasystem och organisering för föreningar, har det funnits otaliga komponenter att utveckla för. Utöver det basala i uppläggningen av databaser, har jag även fått arbeta med sökverktyg för att snabbt kunna söka i hela databasregistret, loggningsverktyg för att underlätta felsökning för oss utvecklare, samt ett administrationsgränssnitt där ansvariga för produkten kan hantera föreningar för att snabbt kunna åtgärda eventuella problem. I detta projekt finns det många pusselbitar som ska sitta ihop, med fantastiska medarbetare som har ett otroligt driv. Det har varit en ära att via Jolix få arbeta på detta ambitiösa projekt, som nu också har satts i drift. 

För en annan kund handlar det istället om att med hjälp av en databas kunna filtrera de komponenter som uppfyller ett visst tröskelvärde, för att sedan hantera dessa i ett gränssnitt där ansvariga kan respondera larm som uttrycks av gränssnittet. I just detta fall handlar det om varningar att temperaturen i frysar samt kylskåp i ett nätverk går över ett visst maximalt värde. Larmen generas av verktyget som vi utvecklat på Jolix, och tillåter kunden att snabbt se till att åtgärder vidtas för samtliga komponenter där det krävs. För samma kund kommer det även i framtiden att finnas möjligheter att arbeta med artificiell intelligens för att minska kostnader och förebygga hårdvarufel i deras nätverk av kylningsenheter. Detta är något jag personligen ser mycket fram emot, då maskininlärning och liknande är ett växande fält med stor potential, och har även stor anknytning till fysik.

Bildtext: Raspberry Pi, även kallad ”hallonpaj”, är en smidig enkortsdator som gör det din vanliga dator gör, men i storleken av ett kreditkort. Bildkälla:  https:// www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-2-model-b/

Även för den lokala butiken har det gjorts en hel del arbete inom IT. Just nu utvecklar vi en dashboard, där vi som butikspersonal kan få en överblick över antalet ordar som har gjorts i nätbutiken, hur många ordrar vi har kvar att packa, hur många kassakvitton som har gjorts under dagen, och mängder med övrig meta-data. För detta använder vi en minidator, en så kallad Raspberry Pi, som är kopplad till en väggfast bildskärm bakom kassadisken, vilket gör det väldigt smidigt att veta när en ny order har kommit in, eller vilka leveranser vi förväntar oss att få in den dagen från en leverantör. Allt detta integreras i affärssystemet Business Central, som vi bytte till för några veckor sedan.

Epilog

För att knyta ihop säcken vill jag stryka hur betydelsefullt Jolix har varit för mig. Det här är en plats där man får växa, inte bara professionellt, men även personligt. Sporadiska after-works, nöjda och vanligt återkommande butikskunder, en dagligt varierande atmosfär och enastående kollegor är bara några av de delar som gör Jolix och butiken pålyset till en fantastisk arbetsplats. Något jag överhörde Fredrik säga häromdagen, citerat vagt - ”En konsults arbete går ut på att inte vara behövd”. Än så länge finns det inga indikationer att mina insatser inte skulle vara behövda, så jag kommer gladeligen även att fortsätta sommarjobba nästa år. Det kommer en dag då fågelungen måste lämna boet, men den dagen är ännu inte kommen - och troligtvis stannar den här fågelungen i sitt bo ett bra tag till.

Om författaren

Sigfrid Stjärnholm

Sigfrid är Jolix egen extrapersonal på sommaren då han är ledig från sina studier vid Uppsala Universitet där han studerar till fysiker. Hos Jolix gör han allt från IT-konsultjobb med programutveckling till att ta hand om både nätbutik och fysisk butik. 

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Kungsgatan 26K
96134 BODEN
0921-360 350