Skip to the content

Att packa paket

Packa paket kan tyckas vara något som är enkelt och att det är inte är något som man bör fundera på när man startar e-handel, det är väl bara att rulla in det man ska sälja i något papper eller bubbelplast, köpa ett gäng kartonger och sen bara packa, tejpa och så är det klart, eller?

Det går utmärkt att skicka ömtåliga produkter

Vi vill påstå att det är lite mer än så, det finns saker att tjäna på att tänka till lite, både för miljön och för ekonomin. Vi har valt att sälja bland annat ljuskällor i e-handeln, som ni vet är dom ömtåliga och består mestadels av glas, en inte helt optimal produkt att skicka i pakethantering men som kommer fram hela tack vare noggrann packning, rätt packmaterial och rätt kartonger. Det lönar sig att tänka till ett extra varv när man väljer packmaterial, vilket intryck vill du ge kunden när den öppnar sitt paket?

Skicka inte luft i onödan

Att skicka för mycket luft i paketen är dåligt både för miljön och ekonomin, vi har valt bort plast och satsat på mer miljövänliga material. Sedan gäller det att välja rätt storlek på kartongerna så att man inte behöver använda för mycket packmaterial. Vi har valt en packmaskin med en typ av perforerat papper som kallas honeycomb, den bygger på att man sträcker pappret ordentligt när man rullar in sin produkt och då blir det ett litet hålmönster i pappret som fungerar bra som stötdämpning när man rullat den några varv vilket sparar både miljö och packmaterial åt oss.

Välj rätt kartong

Ta reda på hur stora kartonger du behöver, hur hög är din produkt och hur mycket packmaterial behöver du till den? Vi har några favoritkartonger som vi använder där vi får plats med lagom mycket packmaterial och inte skickar för mycket luft. Det finns en uppsjö av kartonger att välja på men vi har valt en lite stadigare kartong med dubbelwell eftersom mycket av det vi skickar är ömtåligt gods.

Fyllnadsmaterialet som skyddar

Ibland måste man använda sig av kraftpapper för att slå in varor ett extra varv och då är det viktigt att se till så att alla hörn är ordentligt tejpade och att det inte finns något som kan fastna och rivas sönder på transportbanden hos transportören eller hos paketombudet.

Första intrycket när paketet nått fram

Tänk på att valet av emballage eller kartong är det första som din kund ser när de hämtar ut sitt paket, ett paket som säckat ihop för att man snålat på kartongerna ger inte ett så bra intryck. Ni har alla hämtat ut det där paketet där man verkligen undrar om allt forfarande är helt inuti. Vilket intryck ger det? 

Kan man återanvända kartonger från leverantörer? Ja vissa e-handlare väljer att återanvända kartonger och det är helt ok om man har den profilen men köpupplevelsen för kunden fortsätter även när dom hämtar sitt paket. Säljer du någon lyxvara eller ömtåligt gods bör du nog tänka dig för innan du skickar ett paket som redan vandrat igenom fraktbolaget en vända, det kommer att se ännu buckligare och använt ut när det kommer fram till kund och det är inte säkert att det håller ihop hela vägen.

Tejp, inte bara klister

Sedan var det tejp, det är en hel vetenskap. Det kan vara värt att lägga nån krona extra på en skrikfri tejp och en bra tejphållare som ligger bekvämt i handen. Man blir ganska trött på att höra ljudet av tejprullen efter ett antal paket, en väl investerad krona i arbetsmiljö för personalen. Kanske inte det första man köper om man är i uppstart av en liten e-handel och inte skickar så många paket om dagen men definitivt uppskattat när ordrarna börjar rulla in och fler paket ska packas och skickas iväg.

Om författaren

Ulrika Sundqvist

Ulrika är butikschefen som jobbar med handel så länge hon kan minnas. Hos oss basar Ulrika över butiken och är också en av dem som bidrar med innehållet i nätbutiken. Om du undrar över hur något fungerar i verkligheten, då är det Ulrika du ska prata med. 

Om Jolix AB

Jolix är ett IT-konsultföretag i Boden som arbetar med IT-strategi, PIM (Product Information Management) och expertkonsultverksamhet. Vi driver också butiken pålyset.se som du kan besöka på nätet eller på Kungsgatan 26K i Boden.

Jolix AB
Kungsgatan 26K
96134 BODEN
0921-360 350